torsdag 12 maj 2011

Information och kommunikation - vägar till framgång

Det finns få saker som är så svårt som att kunna tjäna pengar på att "vara bra", att som företag och enskild individ tjäna på att ta sitt ansvar. Varför då? Hur kommer det sig att vi som verkligen anstränger oss och försöker att göra rätt får betala för det och ännu mer intressant, är det så?


Hur många är vi inte som fyllt upp varje kvadratcentimeter av utrymme under diskbänken med diverse sorteringskärl för att sedan vara tvungna att transportera detta sorterade avfallet både 1, 2 ibland upp till 10 kilometer?

Eller företag som minskar mängderna skadliga ämnen i t.ex. ett klädesplagg för att sedan se ens konkurrenter (som använder samma gamla skadliga färgämnen) ta försäljning ifrån dem?

Att göra rätt känns många gånger bitterljuvt och att faktiskt tjäna på att vara "god" är ibland lite diffust. För vem är det egentligen som gynnas? Det finns många olika anledningar bakom drivkraften att vilja göra gott. En del ser det som sunt förnuft, andra som något som definierar dem själva. Vissa ser det som en investering i framtiden och andra gör det på grund av grupptryck, att det förväntas av dem.

Alla anledningar är egentligen bra men den viktigaste frågan är hur vi alla kan tjäna på det?! Jag skulle vilja argumentera (och det tänkter jag också) att företag har det lite bättre förspänt här framför privatpersoner. Ett företag tjänar alltid på att minska med resursslöseri t.ex. då det är pengar rakt in på sista raden. Detta inkluderar t.ex. att sortera avfall då osorterat avfall är vansinnigt dyrt! Svårigheten för ett företag ligger i att kunna kommunicera hur man är bra och god, inom ett många gånger moralbelagt område, utan att skapa cynism men istället trovärdighet.

För privatpersoner kan det vara svårt att motivera, om den enskilda drivkraften saknas fullt ut, varför man ska köpa många gånger dyrare produkter bara för att de är eko-märkta eller sortera sitt eget avfall för att kommunen inte investerar i tekniker som sorterar avfallet åt dem.

Företag sitter här på en mycket svår men samtidigt en fantastisk utmaning i att kunna visa varför just deras produkt är att föredra framför en mindre bra produkt. Helst ska man lyckas med detta utan att falla i ett märkningsträsk eller vara stum kring vad man gör. Nyckeln till framgång är information och kommunikation. Genom att informera om vad man gör och hur man gör det, sakligt och utan förskönande termer så vinner man en stor trovärdighet. Det i sig är en enorm utmaning men den ännu större utmaningen är att kommunicera med sina kunder. Ta reda på vad de vill ha, hur och var och våga låta kunden vara med och bestämma - för det gör den ändå i sina val av produkter på marknaden!

Och vi som kunder då? Ja, på ett sätt är vi otåliga och vill ha den ljusa gröna framtiden här redan nu och ur ett annat perspektiv så sitter vi i en guldsits med alla korten på hand. För det är vi enskilda konsumenter som dagligen, i våra köpbeslut, avgör vem vi vill gynna.

För egen del tror och hoppas jag att företag i allt snabbare takt börjar inse att de måste producera bättre saker (jag är nämligen också lite otålig) men att de även blir bättre på att kommunicera hur det de producerar är bättre och vad det innebär för mig som kund.

Den stora utmaningen som enskild konsument är att hinna ta övervägda beslut och hinna bli informerad. Här blir det lätt att man hamnar i märkningsträsket men att ta sig tid kan även innebära att man gör bättre och mer välavvägda val än tidigare och därmed kanske tjänar sig en hacka.

Lycka till med dina utmaningar - hur de än ter sig!

//Henke

2 kommentarer:

  1. Finns nog en koppling mellan anledningen till varför företag väljer att vara "eco-friendly" och konsumenter. Man kan undra om vi väljer gröna produkter över andra pga sunt förnuft eller grupptryck...

    SvaraRadera
  2. Helt klart en intressant tanke! Nog är det allt så att det "goda samvetet" många gånger grundar sig i ett grupptryck - man gör det som förväntas av en för att undvika negativ påtryckning.

    Men samtidigt tror jag att väldigt många väljer "gröna" produkter för att man vill kunna göra en skillnad, problemen ligger väl kanske just i trovärdigheten och vilken skillnad en märkt produkt egentligen gör?

    SvaraRadera