torsdag 3 maj 2012

En lektion i extern förmedling av Vad - Hur - Varför

Att kommunicera ett budskap som utgår ifrån ett "Varför", d.v.s. ett högre syfte och ett tydligt what's in it for me-känsla för mottagaren är ett givet recept på framgång. Genom att kommunicera ett syfte (som då lockar människor som bryr sig om detta) banar vägen för att berätta "Hur" man når detta syfte och i slutändan "Vad" man som kund ska göra för att nå syftet. Oftast handlar det om att välja en specifik produkt eller tjänst framför en annan.


Som exempel kan vi ta en smart mobiltelefon. Jag kan som tillverkare marknadsföra denna med följande:

"Nya FlexiPhone har 8 Gb minneskapacitet, är 4G kompatibel, har den snabbaste processorn på marknaden och ett överlägset grafikkort som stödjer all typ av surfning, bilder och video". 

Vill du då köpa en telefon av mig? I texten ovan så går jag bara in på "Vad", tekniska detaljer som appellerar till den redan insatte.

Vi kan istället vända på steken och tala inifrån och ut, d.v.s. vi börjar med ett "Varför". Då kan det bli såhär istället:

"Har du kontroll över ditt liv? Gillar du känslan av att ha kontroll över ditt liv genom att kunna vara on-line, kontakta vänner och familj, spela spel, se på film, söka efter matrecept medan du står i butiken eller finna i vilket parkeringshus det finns lediga platser - var du än befinner dig? Då är du som vi. Genom marknadens snabbaste processor och överlägsen grafik hjälper nya FlexiPhone dig att ta kontroll över ditt liv redan idag."

Vill du köpa en telefon av mig nu?

I klippet nedan har City Gross lyckats riktigt bra med just detta i sin reklam för Äkta-vara. Den som inte blir sugen på att leta mat utan E-nummer i måste nog anstränga sig.

 

Allt gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar